یخشکن آمریکایی هیلی USCGC Healy چیست و چه تواناییهایی دارد؟

یخشکن USCGC Healy (WAGB-20) قدرتمندترین یخشکن فعال گارد ساحلی ایالات متحده و یکی از پیشرفتهترین کشتیهای تحقیقاتی قطبی جهان است. یخشکن آمریکایی هیلی در سال ۱۹۹۹ به آب انداخته شد و از سال ۲۰۰۰ وارد خدمت شد. نام آن به افتخار کاپیتان مایکل آ. هیلی، معروف به «هیلی جهنمی»، فرمانده مشهور کشتی Revenue Cutter Bear در قرن نوزدهم در آبهای آلاسکا انتخاب شده است.
هیلی نه تنها یک یخشکن سنگین، بلکه یک آزمایشگاه شناور کاملاً مجهز است که برای انجام تحقیقات علمی در سختترین شرایط قطبی طراحی شده و همزمان وظیفه تأمین امنیت دریایی، جستجو و نجات و پشتیبانی از عملیات نظامی در قطب شمال را بر عهده دارد. کشتی هیلی بیش از ۲۵ سال خدمت بیوقفه داشته و بیش از یک میلیون مایل دریایی در آبهای قطبی پیموده است. این کشتی تنها یخشکن سنگین فعال آمریکا در قطب شمال است و نقش کلیدی در حفظ منافع ملی آمریکا در منطقهای که به سرعت در حال تغییر است ایفا میکند.
مشخصات فنی یخشکن هیلی
| مشخصات | اطلاعات |
|---|---|
| نام کامل | USCGC Healy (WAGB-20) |
| تعلق سازمانی | گارد ساحلی ایالات متحده (U.S. Coast Guard) |
| نوع شناور | یخشکن تحقیقاتی سنگین |
| سال ورود به خدمت | 2000 میلادی |
| طول کلی | حدود 128 متر |
| عرض | حدود 25 متر |
| آبخور | حدود 8.9 متر |
| وزن جابهجایی | تقریباً 16,000 تن |
| پیشرانه | سامانه دیزل–الکتریک مجهز به چهار موتور اصلی |
| قدرت موتور | حدود 30,000 اسببخار |
| سرعت | حدود 17 گره دریایی |
| توانایی شکستن یخ | تا 1.4 متر یخ در حالت پیوسته |
| خدمه | حدود 85 نفر + 35 پژوهشگر |
| ماموریت اصلی | پژوهش علمی در قطب شمال، پشتیبانی عملیات دریایی و مأموریتهای چندمنظوره |
| تولیدکننده | Avondale Shipyard |
هیلی با طول ۱۲۸ متر (۴۲۰ فوت)، عرض ۲۵ متر (۸۲ فوت)، آبخور ۹٫۳ متر و جابهجایی کامل ۱۶٬۰۰۰ تن، بزرگترین یخشکن گارد ساحلی آمریکا است. بدنه آن با فولاد تقویتشده به ضخامت تا ۴۴ میلیمتر در نواحی برخورد یخ ساخته شده و با سیستمهای تقویتکننده داخلی، مقاومت فوقالعادهای در برابر فشار یخ دارد. کشتی دارای ۹ عرشه و بیش از ۴۰۰۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی و علمی است.
سرعت حداکثر در آب باز ۱۷ گره و در یخ ۷۶ سانتیمتری با سرعت ثابت ۳ گره است. هیلی دارای دو هلیکوپتر MH-65 Dolphin یا MH-60 Jayhawk و آشیانه سرپوشیده برای آنهاست. ظرفیت سوخت ۵٫۷ میلیون لیتر دیزل دریایی، برد عملیاتی بیش از ۱۶٬۰۰۰ مایل دریایی را در سرعت اقتصادی فراهم میکند.
توانایی شکست یخ و عملکرد در شرایط سخت
یخشکن آمریکایی هیلی برای شکستن یخ به ضخامت ۱٫۴ متر (۴٫۵ فوت) با سرعت ثابت ۳ گره طراحی شده و با روش رم کردن (ramming میتواند یخ تا ضخامت ۲٫۴ متر (۸ فوت) را نیز بشکند. کمان کشتی با زاویه ۲۳ درجه و سیستم حبابساز هوا (heeling system) که با چرخاندن کشتی تا ۲۰ درجه، یخ را از زیر تضعیف میکند، کارایی بالایی در یخهای ridge دار دارد. آزمایشهای سال ۲۰۱۵ نشان داد که هیلی میتواند در یخ چندساله با ضخامت ۲٫۵ متر نیز با مانورهای مکرر عبور کند. این کشتی در دماهای تا منفی ۴۵ درجه سانتیگراد و بادهای ۱۰۰ گرهای عملیات انجام داده و تنها یخشکن آمریکایی است که به طور منظم به عرضهای جغرافیایی بالای ۸۵ درجه شمالی میرسد.
مأموریتهای علمی یخشکن USCGC Healy در قطب شمال
کشتی هیلی بیش از ۷۰ درصد مأموریتهای خود را به تحقیقات علمی اختصاص میدهد. از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۲۰۰ مأموریت علمی در اقیانوس منجمد شمالی انجام داده که شامل نقشهبرداری بستر دریا، نمونهبرداری از آبهای عمیق، مطالعه جریانهای زیر یخ، بررسی اکوسیستم زیر یخی و ردیابی تغییرات یخهای دریایی است. در سال ۲۰۲۳، هیلی در مأموریت Arctic Observing Network بیش از ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر مسیر یخی را پیمود و دادههای بیسابقهای از ذوب یخهای چندساله جمعآوری کرد. یخشکن هیلی با همکاری NSF (بنیاد ملی علوم) و دانشگاههای آلاسکا، واشنگتن و کلرادو، سالانه دهها دانشمند را به قطب شمال میبرد و آزمایشگاههای آن امکان انجام تحقیقات در محل را فراهم میکند.
کشتی هیلی از سامانه پیشرانش دیزل-الکتریکی AC/AC استفاده میکند. چهار موتور دیزلی Sulzer 12ZAV40S هر کدام ۱۱٬۶۰۰ اسببخار تولید میکنند که به چهار ژنراتور ABB متصل هستند. دو موتور الکتریکی سنکرون ABB هر کدام ۱۵٬۰۰۰ اسببخار، دو شفت و دو پروانه چهارپره ثابت با قطر ۶٫۱ متر را به حرکت درمیآورند. توان کل پیشرانش ۳۰٬۰۰۰ اسببخار است. کشتی همچنین دو موتور الکتریکی bow thruster با توان ۲٬۰۰۰ اسببخار برای مانورپذیری در بنادر و کانالهای باریک دارد. سیستم Dynamic Positioning (DP-2) امکان حفظ موقعیت با دقت ۵ متر در شرایط دریایی سخت را فراهم میکند.
تجهیزات علمی و آزمایشگاهی پیشرفته
یخشکن آمریکایی هیلی بیش از ۴۰۰۰ متر مربع فضای علمی دارد که شامل آزمایشگاههای مرطوب و خشک، اتاق کنترل علمی، انبار نمونه، وینچهای اقیانوسشناسی با کابل ۱۰٬۰۰۰ متری، سیستمهای CTD/Rosette، رادارهای یخ، سونارهای چندپرتو، و ADCP است. کشتی مجهز به سیستم A-Frame عقب با ظرفیت ۳۰ تن و جرثقیلهای ۱۵ تنی برای استقرار ROV و AUV است. در سال ۲۰۲۲، سیستم جدید unmanned aircraft system (UAS) با پهپادهای ScanEagle اضافه شد که امکان نقشهبرداری یخ تا شعاع ۱۰۰ کیلومتر را فراهم میکند.
امکانات رفاهی و ظرفیت خدمه
هیلی برای ۸۵ نفر خدمه دائم و تا ۵۰ دانشمند اضافی طراحی شده است. کابینها عمدتاً دو نفره با حمام اختصاصی هستند. امکانات شامل سالن غذاخوری برای ۱۳۰ نفر، سالن ورزشی، کتابخانه، اینترنت ماهوارهای، بیمارستان با اتاق عمل، دندانپزشکی و حتی سالن سینما است. آشپزخانه روزانه ۴۵۰ وعده غذا سرو میکند و انبار غذا برای ۶ ماه خودکفایی دارد.
یخشکن هیلی تنها یخشکن سنگین آمریکا است که به طور منظم به قطب شمال میرود. در تابستان هر سال، مسیر دریایی به ایستگاه تحقیقاتی مکموردو در قطب جنوب را باز میکند و در زمستان در قطب شمال عملیات انجام میدهد. این کشتی در عملیات جستجو و نجات، تأمین امنیت مرزهای دریایی، مبارزه با قاچاق و پشتیبانی از زیردریاییهای هستهای آمریکا نقش دارد. در سال ۲۰۲۴، هیلی در مانور مشترک ICEX با نیروی دریایی، مسیرهایی برای خروج اضطراری زیردریاییها ایجاد کرد.
تفاوت هیلی با یخشکنهای دیگر جهان
در مقایسه با یخشکنهای هستهای روسیه مانند آرکتیکا (۶۰ مگاوات، یخ ۲٫۸ متری)، هیلی توان کمتری (۳۰ مگاوات) دارد اما مانورپذیری بالاتر و تجهیزات علمی بسیار پیشرفتهتری دارد. در مقایسه با پولاریس فنلاند (۱۹ مگاوات، LNG)، هیلی دو برابر قدرت دارد و برای یخهای چندساله قطب شمال مناسبتر است. تنها رقیب مستقیم آن، Polar Star قدیمیتر آمریکایی است که هیلی جایگزین مدرن آن محسوب میشود.
یخشکن آمریکایی هیلی با چهار موتور دیزل و سامانه دیزل-الکتریکی، مصرف سوخت بهینهای دارد. در سرعت اقتصادی ۱۲ گره، مصرف روزانه حدود ۷۵ تن دیزل است. سیستم بازیابی حرارت از اگزوز، ۱٫۵ مگاوات برق اضافی تولید میکند. مخزن سوخت ۵٫۷ میلیون لیتری، برد ۱۶٬۰۰۰ مایل دریایی را در سرعت اقتصادی فراهم میکند و با سوختگیری در دریا، امکان عملیات ۶ ماهه بدون بازگشت به بندر وجود دارد.
بررسی حوادث و رویدادهای مهم کشتی هیلی
در سپتامبر ۲۰۲۳، کشتی هیلی دچار آتشسوزی در یکی از موتورهای اصلی شد که با تلاش خدمه مهار گردید و کشتی به سیاتل بازگشت. سال ۲۰۱۸، در حین مأموریت علمی، با یختوده عظیم برخورد کرد اما آسیب جدی ندید. در ۲۰۰۷، هیلی اولین کشتی آمریکایی بود که بدون همراهی یخشکن دیگر به عرض جغرافیایی ۸۸ درجه شمالی رسید.
مسیرهای اصلی یخشکن آمریکایی هیلی شامل مسیر سالانه به مکموردو در قطب جنوب (عملیات Deep Freeze)، گشتهای تابستانی در دریای چوکچی و بوفرت، عبور از گذرگاه شمالغربی، و عملیات در دریای برینگ است. در سالهای اخیر، مسیرهای جدید در نزدیکی سواحل شمالی روسیه و کانادا به دلیل ذوب یخها اضافه شده است.








