دسته‌بندی نشده

کشتی کانتینری اورگرین (Ever Given) مشخصات کامل + چالش‌های عبور از کانال سوئز

کشتی اورگرین، که با نام رسمی Ever Given شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری جهان است که در سال ۲۰۱۸ توسط شرکت کشتی‌سازی ایماباری در ژاپن ساخته شد. کشتی کانتینری اورگرین با طول ۴۰۰ متر، عرض ۵۹ متر و ارتفاع ۳۳ متر از سطح آب، ظرفیت حمل ۲۰ هزار و ۱۲۴ کانتینر استاندارد ۲۰ فوتی (TEU) را دارد و وزن خالص آن به ۲۲۰ هزار تن می‌رسد. بدنه کشتی از فولاد تقویت‌شده ساخته شده و با موتور دیزلی مان B&W با قدرت ۵۹ هزار اسب بخار، سرعت حداکثر ۲۲.۸ گره دریایی (حدود ۴۲ کیلومتر در ساعت) را ارائه می‌دهد. سیستم پیشران آن شامل یک پروانه عظیم با قطر ۱۰ متر است که کشتی را در آب‌های عمیق پایدار نگه می‌دارد.

اورگرین، به عنوان بخشی از ناوگان شرکت تایوانی اورگرین مارین، برای مسیرهای تجاری آسیا-اروپا طراحی شده و با عمق آبخور ۱۵.۵ متر، تنها در کانال‌های عمیق مانند سوئز قابل عبور است. ساختار داخلی کشتی کانتینری اورگرین شامل ۱۲ انبار بار است که با جرثقیل‌های خودکار و سیستم‌های تهویه پیشرفته، کالاها را در دمای کنترل‌شده نگه می‌دارد. این کشتی، با سیستم ناوبری ماهواره‌ای و رادارهای ضدبرخورد، ایمنی را در سفرهای طولانی تضمین می‌کند. ظرفیت سوخت آن ۲۰ هزار تن است که برای سفرهای ۲۵ هزار مایلی بدون توقف کافی است.

اورگرین، نماد مهندسی مدرن دریانوردی است و با مصرف سوخت بهینه، هزینه‌های حمل را کاهش می‌دهد. مشخصات فنی اورگرین، آن را به یکی از کارآمدترین کشتی‌های کلاس گلدن تبدیل کرده که بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی کانتینری را پشتیبانی می‌کند. علاوه بر ظرفیت، اورگرین با سیستم‌های ضدآلودگی مانند تصفیه گازهای خروجی، استانداردهای زیست‌محیطی IMO را رعایت می‌کند. این کشتی، با ۲۵ خدمه، عملیات را با کمترین نیروی انسانی مدیریت می‌نماید و اتاق‌های کنترل مرکزی، نظارت ۲۴ ساعته را فراهم می‌آورد.

کشتی اورگرین

مشخصات کشتی کانتینری اورگرین (Ever Given)

پارامتر توضیحات
نام کامل کشتی Ever Given (متعلق به شرکت Evergreen Marine Corp)
شرکت مالک Evergreen Marine Corporation (تایوان)
کشور ثبت پاناما
سال ساخت ۲۰۱۸ میلادی
کارخانه سازنده Imabari Shipbuilding, ژاپن
طول کلی کشتی ۴۰۰ متر
عرض (پهنا) ۵۹ متر
ظرفیت حمل کانتینر حدود ۲۰,۱۲۴ TEU (واحد معادل کانتینر بیست‌فوتی)
سرعت متوسط ۲۲.۸ گره دریایی (تقریباً ۴۲ کیلومتر بر ساعت)
حادثه مشهور گرفتار شدن در کانال سوئز در مارس ۲۰۲۱ که باعث توقف مسیر جهانی حمل‌ونقل شد

معرفی مالک کشتی و نقش در تجارت دریایی جهانی

شرکت اورگرین مارین، مالک اورگرین، در سال ۱۹۶۸ در تایوان تأسیس شد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل کانتینری جهان است. این شرکت، با ناوگانی بیش از ۲۰۰ کشتی و ظرفیت ۱.۵ میلیون TEU، بیش از ۲۴۰ بندر در ۸۰ کشور را پوشش می‌دهد. اورگرین مارین، با تمرکز بر مسیر آسیا-اروپا، سالانه بیش از ۲۰ میلیون کانتینر را جابه‌جا می‌کند و درآمد سالانه‌اش به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. شرکت، با سرمایه‌گذاری در کشتی‌های کلاس مگا مانند اورگرین، هزینه‌های واحد حمل را ۳۰ درصد کاهش داده است. اورگرین مارین، با شعار “سبز و پایدار”، ناوگان خود را با سوخت کم‌سولفور تجهیز کرده و به اهداف کربن‌صفر تا ۲۰۵۰ متعهد است.

مدیریت شرکت توسط خانواده چانگ اداره می‌شود و با اتحادهای جهانی مانند Ocean Alliance، با شرکت‌هایی مانند COSCO همکاری می‌کند. اورگرین مارین، در سال ۲۰۲۱، ۳۹ درصد سهام کشتی‌های کلاس ۲۰ هزار TEU را داشت و اورگرین را به عنوان پرچم‌دار ناوگان خود معرفی کرد. این شرکت، با مراکز لجستیکی در روتردام و لس‌آنجلس، زنجیره تأمین را یکپارچه می‌سازد. نقش اورگرین مارین، فراتر از حمل است و اقتصاد جهانی را پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، شرکت با برنامه‌های آموزشی برای خدمه، ایمنی را اولویت قرار می‌دهد و اورگرین را با کاپیتان‌های باتجربه اداره می‌کند. اورگرین مارین، با نوآوری در ردیابی کانتینرها، شفافیت را افزایش داده است. مالکیت اورگرین، قدرت تایوان در دریانوردی را نشان می‌دهد.

مسیر حرکت کشتی اورگرین پیش از حادثه

کشتی اورگرین در ۱۵ مارس ۲۰۲۱ از بندر یانتیان چین حرکت کرد و با بارگیری کالاهایی مانند لوازم الکترونیکی و مبلمان، به سمت مالزی رفت. در ۱۷ مارس، در بندر تانجونگ پله‌پاس توقف کرد و سپس به سمت سریلانکا حرکت نمود. مسیر، بخشی از خط تجاری آسیا-اروپا بود و اورگرین با ۱۸ هزار کانتینر پر، به سمت بندر روتردام هلند پیش می‌رفت. در ۲۳ مارس، کشتی وارد کانال سوئز شد که کوتاه‌ترین مسیر بین آسیا و اروپا است و سالانه ۱۲ درصد تجارت جهانی را عبور می‌دهد. این مسیر، با صرفه‌جویی ۱۰ روزه نسبت به دور زدن آفریقا، برای اورگرین حیاتی بود.

پیش از ورود به کانال، اورگرین در دریای سرخ با بادهای شدید روبرو شد اما با سرعت ۱۳ گره، به موقع رسید. کانال سوئز، با عرض ۲۰۰ متر و عمق ۲۴ متر، برای کشتی‌های بزرگ طراحی شده اما اورگرین با عرض ۵۹ متر، حاشیه کمی داشت. خدمه، با تجربه عبورهای قبلی، کشتی را با لنج‌های راهنما هدایت کردند. مسیر حرکت، روال عادی بود تا لحظه حادثه. کشتی کانتینری اورگرین بخشی از کاروان شمالی کانال بود و پس از ۱۲ کشتی دیگر وارد شد. بار آن شامل کالاهای مصرفی از شرکت‌هایی مانند ایکیا و سیسکو بود.

گیر کردن در کانال سوئز

لحظه گیر کردن کشتی کانتینری اورگرین در کانال سوئز

در ساعت ۷:۴۰ صبح ۲۳ مارس ۲۰۲۱، اورگرین در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز، به دلیل بادهای شدید ۴۰ گره‌ای و طوفان شن، از مسیر خارج شد. کمان کشتی به دیواره شرقی برخورد کرد و دماغه آن در شن‌ها فرو رفت، در حالی که عقب کشتی به دیواره غربی کوبیده شد و کانال را کامل مسدود کرد. این حادثه، که تنها ۶ دقیقه طول کشید، کشتی اورگرین را به صورت مورب قرار داد و هیچ راهی برای عبور کشتی‌های دیگر باقی نگذاشت. خدمه بلافاصله موتور را خاموش کردند و با مقامات کانال تماس گرفتند. گیر کردن اورگرین، بزرگ‌ترین انسداد تاریخ کانال سوئز بود.

طوفان شن دید را به صفر رساند و بادها کشتی را مانند بادبان هل دادند. اورگرین، با وزن ۲۰۰ هزار تن، نیروی عظیمی نیاز داشت تا آزاد شود. تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که کشتی کانال را مانند یک درپوش مسدود کرده است. لحظه حادثه، جهان را شوکه کرد. هیچ آسیبی به خدمه یا کانتینرها وارد نشد اما کشتی ۴ درجه کج شد.

اورگرین

عملیات نجات و لایروبی

عملیات نجات از ۲۴ مارس آغاز شد و مقامات کانال سوئز با ۱۰ قایق یدک‌کش و دو لایروب قدرتمند، شن‌های اطراف کمان را برداشتند. در روز اول، ۱۵ هزار متر مکعب شن لایروبی شد اما کشتی حرکت نکرد. در ۲۵ مارس، بولدوزرها به دیواره شرقی رسیدند و با کمک جزر و مد، تلاش برای چرخاندن کشتی آغاز گردید. قایق‌های یدک‌کش با قدرت ۲۰۰ تن، عقب کشتی را کشیدند اما بادهای مخالف مانع شدند. عملیات نجات، هماهنگی بین‌المللی نیاز داشت.

در ۲۷ مارس، شرکت هلندی Smit Salvage وارد شد و با لایروب‌های پیشرفته، ۲۷ هزار متر مکعب شن را برداشت. در ۲۹ مارس، با جزر کامل ماه، ۱۲ قایق یدک‌کش کشتی را ۳۰ درجه چرخاندند و کشتی اورگرین شناور شد. این عملیات، ۸۷ هزار تن شن را جابه‌جا کرد. علاوه بر این، پمپ‌های آب برای کاهش وزن استفاده شد و کانتینرها سبک شدند. عملیات ۶ روز طول کشید و هزینه‌ای ۱ میلیارد دلاری داشت.

تأثیر انسداد کانال سوئز بر تجارت جهانی

انسداد کانال سوئز توسط کشتی کانتینری اورگرین، بیش از ۴۰۰ کشتی را در دو طرف متوقف کرد و روزانه ۹.۶ میلیارد دلار خسارت به تجارت جهانی وارد نمود. کالاهایی مانند نفت، غلات و لوازم مصرفی معطل ماندند و قیمت نفت ۶ درصد افزایش یافت. شرکت‌ها مجبور به دور زدن آفریقا شدند که ۱۰ روز و ۳۰۰ هزار دلار هزینه اضافی داشت. در اروپا، کمبود کانتینرها قیمت حمل را ۴ برابر کرد و کارخانه‌ها مانند فولکس‌واگن تولید را کاهش دادند. در آسیا، صادرات به تأخیر افتاد و ۱۲ درصد تجارت جهانی متوقف شد.

مقامات کانال سوئز، اورگرین مارین را مسئول دانستند و ۹۱۶ میلیون دلار غرامت ادعا کردند که شامل هزینه نجات، خسارت کانال و از دست رفتن درآمد بود. اورگرین، باد را مقصر دانست و دادگاه مصر کشتی را توقیف کرد. در ژوئیه ۲۰۲۱، توافق بر سر ۵۵۰ میلیون دلار رسید و کشتی اورگرین آزاد شد. تحقیقات IMO نشان داد که سرعت بالا و عدم کمک کافی راهنما، عوامل حادثه بودند. شرکت ژاپنی Shoei Kisen، مالک فنی، بیمه ۳ میلیارد دلاری پرداخت کرد.

گیر کردن کشتی کانتینری اورگرین در کانال سوئز

بازگشت کشتی اورگرین به مسیر تجاری

پس از آزادی در ۷ ژوئیه ۲۰۲۱، کشتی کانتینری اورگرین به بندر فلیکس‌ستو بریتانیا رفت و سپس به روتردام رسید. در ۳ اوت، بارها تخلیه شد و کالاها به مقصد رسیدند. کشتی اورگرین، با تعمیرات جزئی، به مسیر آسیا-اروپا بازگشت. در روتردام، ۱۸ هزار کانتینر با جرثقیل‌های غول‌پیکر تخلیه شد و تأخیر ۴ ماهه جبران گردید. بعد از حادثه و عملیات نجات، اورگرین در سپتامبر به چین بازگشت و بار جدید گرفت.

حادثه اورگرین، نرخ بیمه کشتی‌های بزرگ را ۲۰ درصد افزایش داد و شرکت‌ها پوشش‌های انسداد کانال را اضافه کردند. بیمه‌گران، ۱.۵ میلیارد دلار پرداخت کردند و ریسک کلاس مگا را بازنگری کردند. پوشش‌های جدید برای تأخیر و نجات، استاندارد شد و اورگرین مارین بیمه خود را دو برابر کرد.

تغییرات در کانال سوئز و کشتی‌های بزرگ

پس از حادثه، کانال سوئز بخش جنوبی را ۱۰ متر عمیق‌تر و ۴۰ متر عریض‌تر کرد تا کشتی‌های بزرگ ایمن‌تر عبور کنند. سرعت ورودی کاهش یافت و راهنماهای اضافی اجباری شد. کشتی‌های کلاس مگا مانند کشتی Q-Max، سیستم‌های ضدباد گرفتند و اورگرین مارین، آموزش خدمه را افزایش داد.

کشتی اورگرین اکنون در مسیر آسیا-اروپا فعال است و با نام Ever Given، کانتینرها را جابه‌جا می‌کند. در ۲۰۲۵، کشتی با سیستم‌های جدید، ایمن‌تر عمل می‌کند و بخشی از ناوگان سبز اورگرین است. کشتی کانتینری اورگرین سالانه ۲۰ سفر انجام می‌دهد و تجارت دریایی را پشتیبانی می‌کند.

کشتی کانتینری اورگرین Ever Given

سوالات متداول درباره کشتی کانتینری اورگرین

کشتی اورگرین چیست و به کدام شرکت تعلق دارد؟
کشتی اورگرین یا Ever Given یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری جهان است که به شرکت تایوانی Evergreen Marine Corporation تعلق دارد. این کشتی برای حمل‌ونقل بین‌المللی کانتینر در مسیر آسیا-اروپا فعالیت می‌کند.

آیا Ever Given همان کشتی است که در کانال سوئز گرفتار شد؟
بله، در ماه مارس سال ۲۰۲۱، این کشتی هنگام عبور از کانال سوئز مصر در اثر باد شدید و خطای ناوبری در مسیر گیر کرد و به‌مدت ۶ روز مسیر اصلی تجارت جهانی را مسدود نمود.

قبل از حادثه چند بار از کانال سوئز عبور کرده بود؟
طبق گزارش سازمان کانال سوئز، کشتی اورگرین حدود ۲۲ بار پیش از حادثه از این کانال عبور کرده بود، بدون اینکه مشکلی در ناوبری آن رخ دهد.

آیا بعد از حادثه دوباره به کانال سوئز بازگشت؟
بله، پس از آزادسازی و تعمیر در بندر فصلیه، کشتی کانتینری اورگرین در دسامبر ۲۰۲۱ مجدداً از کانال سوئز عبور کرد و به خدمت عادی بازگشت.

خسارت مالی حادثه کانال سوئز چقدر بود؟
برآوردها نشان می‌دهد که مسدود شدن کانال سوئز توسط این کشتی باعث اختلالی روزانه حدود ۹ میلیارد دلار در تجارت جهانی شد. همچنین خسارت‌های بیمه‌ای و تاخیر در حمل‌ونقل هزاران کانتینر از نتایج این رویداد بود.

امتیاز post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *