آشنایی با ایستگاه متروی سنت گالین سوئیس

ایستگاه متروی سنت گالین یکی از مهمترین مراکز حملونقل عمومی در شرق سوئیس، نه تنها نقطه اتصال مسافران به سراسر کشور است، بلکه نمادی از تلفیق تاریخ و مدرنیته در شهر سنت گالین به شمار میرود. ایستگاه که در قلب کانتون سنت گالین واقع شده، روزانه هزاران مسافر را جابهجا میکند و به عنوان دروازهای به مناطق آلپ و شهرهای بزرگ مانند زوریخ و برن عمل مینماید. تأسیس آن در سال ۱۸۵۶، بخشی از انقلاب راهآهن در اروپا بود که سنت گالین را از یک شهر کوچک مذهبی به مرکز اقتصادی تبدیل کرد. با بازسازیهای گسترده در سالهای اخیر، ایستگاه به فضایی مدرن با امکانات دیجیتال و دسترسیپذیری بالا تبدیل شده است. با بررسی ایستگاه متروی سنت گالین سوئیس، همراه ابرار صنعتی بمانید.
تأسیس و گسترش ایستگاه سنت گالین
ایستگاه قطار سنت گالین در ۱ اوت ۱۸۵۶ افتتاح شد، زمانی که خط راهآهن سنت گالن-راینفالد (St. Gallen–Rorschach) توسط شرکت راهآهن شمال شرقی سوئیس راهاندازی گردید. این خط، بخشی از شبکه راهآهن سوئیس بود که شهر سنت گالین را به بندر رورشاخ در دریاچه کنستانس متصل میکرد و تجارت ابریشم و نساجی محلی را رونق بخشید. در ابتدا، ایستگاه سادهای با یک سکو و ساختمان چوبی بود، اما با رشد شهر، در سال ۱۸۷۱ خط به زوریخ گسترش یافت و ایستگاه به مرکز منطقهای تبدیل شد. تا دهه ۱۹۰۰، با افزایش مسافران، نیاز به بازسازی احساس شد و در ۱۹۱۳، ساختمان اصلی با سبک نئوکلاسیک ساخته شد.
در دهه ۱۹۲۰، ایستگاه با خطوط الکتریکی مدرن شد و تعداد قطارهای روزانه به ۱۰۰ رسید. جنگ جهانی دوم، حملونقل را مختل کرد، اما پس از آن، در ۱۹۵۰، بازسازی برای افزایش ظرفیت انجام گرفت. دهه ۱۹۸۰، با ادغام در شبکه SBB (راهآهن فدرال سوئیس)، ایستگاه را به بخشی از سیستم S-Bahn سنت گالن بدل کرد که مسافران را به حومه متصل مینماید. در سالهای اخیر، از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، بازسازی کامل ۴۰ میلیون فرانکی سوئیسی هزینه داشت و ایستگاه را برای ۲۰ هزار مسافر روزانه بهینه کرد.
توسعه ایستگاه، بازتابدهنده رشد اقتصادی سنت گالین است؛ از یک شهر صومعهنشین در قرن هفتم، به مرکز نساجی و بانکداری در قرن نوزدهم. خط راهآهن، تجارت را ۳۰ درصد افزایش داد و ایستگاه را به نمادی از پیشرفت تبدیل کرد. در ۱۹۹۸، با ادغام تراموا، ایستگاه به مرکز چندوجهی حملونقل عمومی بدل شد.
خطوط راهآهن و اتصالات بینالمللی ایستگاه سنت گالین
ایستگاه سنت گالین یکی از مراکز اصلی حملونقل در سوئیس است و خطوط راهآهن مهمی را به هم وصل میکند. این ایستگاه در محل تلاقی خطوط استاندارد به سمت وینترتور و رورشاخ قرار دارد که توسط راهآهن ملی سوئیس اداره میشود. همچنین به خط رومانزهورن-توگنبورگ متصل است که شرکت جنوبشرقی راهآهن آن را مدیریت میکند، و خط باریکتر به آپنتسل و تروگن را شامل میشود. بخش اصلی ایستگاه با چهار سکو و هفت خط در شمال میدان ایستگاه واقع شده و یکی از خطوط آن بنبست است. خطوط شرقی از طریق تونلی به طول یک و نیم کیلومتر به ایستگاه دیگری امتداد مییابند. خطوط باریکتر هم سکوهای جداگانهای در غرب میدان دارند. بازسازی ایستگاه در سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، آن را به هابی کارآمدتر برای سفرهای شهری و دورتر تبدیل کرده است.
در بخش اتصالات خارجی، ایستگاه سنت گالین راههای مستقیم به کشورهای همسایه را فراهم میکند. قطارهای اروپایی شهر که راهآهن ملی سوئیس آنها را اداره میکند، از وینترتور به زوریخ میروند و از سنت گالین به سمت مارگرتن ادامه مییابند، سپس به مونیخ در آلمان میرسند. این مسیرها سفرهای بدون توقف به شهرهای بزرگ اروپا را آسان میکنند. موقعیت ایستگاه بر خطوط کلیدی، این پیوندهای فرامرزی را تقویت میکند. قطارهای منطقهای به سمت سارگانس و لوکرن هم به طور غیرمستقیم به شبکههای وسیعتر وصل میشوند.
خدمات مسافری و ایمنی
ایستگاه متروی سنت گالین خدمات متنوعی برای مسافران ریلی ارائه میدهد که برای سفرهای دور و نزدیک طراحی شدهاند. گزینههای دوربرد شامل قطارهای سریعالسیر ملی به زوریخ و لوزان، و قطارهای اروپایی به مونیخ است. قطارهای منطقهای به رورشاخ، سارگانس و شور هم از اینجا حرکت میکنند، و قطارهای خاص جنوبشرقی به لوکرن و شور میرسند. این ایستگاه قلب شبکه قطارهای حومهای سنت گالین است، با خطوطی به ویل، راپرزویل، سارگانس، واینفلدن، آپنتسل، تویفن، هریساو و ویتنباخ. شرکت ثوربو هم قطارهای سریع منطقهای به رومانزهورن و کنستانز دارد.
در آخر هفتهها، قطارهای شبانه به وینترتور، هِربروگ و رومانزهورن فعال هستند. همه اینها در چارچوب تعرفه شرقی باد عمل میکنند و روزانه حدود ۴۸ هزار مسافر را جابهجا میکنند. علاوه بر ریلی، اتوبوسها و ترامواهای شهری از میدان جلویی حرکت میکنند و تعرفه یکپارچهای دارند. امکانات ایستگاه با مغازهها، رستورانها و دفاتر بلیت، سفر را راحتتر میکند. دو زیرگذر خطوط را عبور میدهند و خردهفروشیهای بیشتری دارند.
میدان جلویی پایانه اتوبوس است و انتقال به حملونقل شهری را آسان میکند. بازسازی اخیر، ایستگاه را مدرنتر و جذابتر کرده و دانشگاهی نزدیک آن قرار دارد. انبار قدیمی حالا رستوران و سینماست. ایستگاه به ۱۲ ایستگاه محلی دیگر در شهر وصل است و پوشش کاملی برای رفتوآمدهای روزانه فراهم میکند. از نظر ایمنی، ایستگاه سنت گالین امن است و پلیس ملی و کانتونی نظارت میکنند، به ویژه در ساعات خلوت. راهآهن ملی سوئیس ایستگاهها را تمیز و ایمن نگه میدارد. سوئیس در ایمنی حملونقل ریلی رتبه بالایی دارد و طراحی ایستگاهها، اطلاعات و صندلیها بر امنیت تمرکز دارند.
معماری ایستگاه سنت گالین و بازسازیهای اخیر
معماری ترکیبی از سبکهای تاریخی و مدرن است که بازتابدهنده لایههای مختلف ساختمانی از قرن نوزدهم تا امروز میباشد. ساختمان اصلی، ساختهشده در ۱۹۱۳ توسط معمار رابرت مایر، با نمای سنگی قهوهای و پنجرههای بلند، از سبک نئوکلاسیک الهام گرفته و شبیه به ایستگاههای ایتالیایی مانند ورونا است. سقف شیشهای عظیم، نور طبیعی را به سالن اصلی میرساند و فضایی روشن و دعوتکننده ایجاد میکند. این سالن، با کفپوش مرمری و ستونهای تزئینی، ظرفیت ۵۰۰ مسافر را دارد.
بازسازی ۲۰۱۶-۲۰۱۸، توسط معماران جولیانی هونگر، ایستگاه را بهروزرسانی کرد و سالن را ۲۰ درصد بزرگتر نمود. افزودن آسانسورها و رمپها، دسترسی برای معلولان را ۱۰۰ درصد بهبود بخشید، و سیستم دیجیتال نمایش مسیرها، مسافران را راهنمایی میکند. نمای خارجی، با حفظ سنگهای تاریخی، با عناصر مدرن مانند پنلهای خورشیدی ترکیب شد که ۱۵ درصد انرژی ایستگاه را تأمین میکنند. بازسازی هزینه ۴۰ میلیون فرانک سوئیسی داشت و ایستگاه را به استانداردهای اروپایی رساند.
نقش ایستگاه متروی سنت گالین در حملونقل عمومی سوئیس
ایستگاه سنت گالن، به عنوان یکی از ۱۰ ایستگاه اصلی سوئیس، نقش محوری در شبکه راهآهن فدرال (SBB) ایفا میکند و روزانه ۲۵ هزار مسافر را به ۲۰۰ مقصد متصل مینماید. این ایستگاه، مرکز خطوط S-Bahn سنت گالن است که مسافران را به حومه و شهرهای مجاور مانند وینترتور و شافهاوزن میبرد، و با قطارهای بینشهری، زوریخ را در ۶۵ دقیقه و ژنو را در ۳.۵ ساعت میرساند. ترامواهای خطوط ۱ و ۹، از ایستگاه به مرکز شهر و فرودگاه آلتنراین متصل میشوند و حملونقل عمومی را یکپارچه میکنند.
در سیستم حملونقل سوئیس، ایستگاه متروی سنت گالین، هاب شرقی است و ۱۵ درصد مسافران منطقهای را جابهجا میکند. با ۸ سکو و ۴ خط اصلی، ظرفیت ۱۰۰ قطار روزانه را دارد و سیستم بلیت یکپارچه استفاده میکند. نقش آن در کاهش ترافیک جادهای، با تشویق استفاده از قطار، ۲۰ درصد آلودگی را در کانتون سنت گالن کم کرده است. ایستگاه، با اتصال به اتوبوسها و دوچرخههای اشتراکی، حملونقل چندوجهی را تسهیل میکند و در ساعات پیک، ۵ هزار مسافر ساعتی را مدیریت مینماید.
اهمیت اقتصادی برای شهر و کانتون
این ایستگاه به عنوان مرکز اقتصادی، تجارت و گردشگری شهر را رونق میبخشد و سالانه ۹ میلیون مسافر، ۵۰۰ میلیون فرانک سوئیسی درآمد ایجاد میکند. ایستگاه، سنت گالن را به هاب نساجی و بانکداری شرق سوئیس متصل میکند و شرکتهایی مانند UBS و Credit Suisse از آن برای جابهجایی کارکنان استفاده میکنند. در کانتون، ایستگاه ۱۰ درصد اشتغال مستقیم (مانند خردهفروشی و خدمات) را تأمین میکند و با اتصال به فرودگاه، تجارت بینالمللی را تسهیل مینماید.
اهمیت اقتصادی، در افزایش ارزش املاک اطراف ایستگاه (تا ۲۰ درصد) دیده میشود و رویدادهایی مانند نمایشگاه نساجی از آن بهره میبرند. ایستگاه، با فروشگاههای محلی، اقتصاد کوچک را حمایت میکند و در دوران همهگیری، حمل بار را ۳۰ درصد افزایش داد. این ایستگاه، سنت گالن را به مرکز مالی آلپ تبدیل کرده و GDP کانتون را ۲ درصد افزایش داده است.
امکانات و خدمات مدرن
ایستگاه سنت گالن، با امکانات مدرن، تجربه مسافران را بهبود بخشیده است. سالن اصلی، با وایفای رایگان و پریزهای USB، فضایی راحت ارائه میدهد و اپلیکیشن SBB، بلیت و مسیرها را مدیریت میکند. کافهها و رستورانهای متنوع، از غذاهای محلی سوئیسی تا گزینههای وگان، برای ۵۰۰ مسافر ظرفیت دارند و فروشگاههای سوغاتی، محصولات سنت گالین مانند شکلات و پارچه را عرضه میکنند. آسانسورها و رمپها، دسترسی ۱۰۰ درصدی برای معلولان را تضمین میکنند و سیستم اطلاعات دیجیتال، تأخیرها را به زبانهای انگلیسی، آلمانی و فرانسه اعلام میکند.
خدمات، شامل اتاقهای انتظار VIP برای مسافران اول کلاس و خدمات باربری است. ایستگاه، با پنلهای خورشیدی، ۱۵ درصد انرژی را تأمین میکند و سیستم تهویه هوشمند، کیفیت هوا را حفظ مینماید.
ارتباط ایستگاه متروی سنت گالین با بافت شهری و تاریخی شهر
ایستگاه سنت گالن، در مرکز شهر واقع شده و با پیادهروهای سنگفرش و ساختمانهای باروک قرن هجدهم، بافت تاریخی را حفظ میکند. از ایستگاه، تنها ۵ دقیقه پیاده تا صومعه سنت گالن (میراث جهانی یونسکو) فاصله است، و ترامواها به کلیسای سنت لئونارد و موزه نساجی متصل میشوند. میدان ایستگاه، با فوارههای تاریخی و کافههای روباز، فضایی اجتماعی ایجاد میکند و رویدادهای فرهنگی مانند کنسرتهای تابستانی را میزبانی مینماید.
ارتباط با شهر، از طریق خطوط اتوبوس و دوچرخههای اشتراکی است که ترافیک را کاهش میدهد. ایستگاه، سنت گالن را به “شهر پیاده” تبدیل کرده و با حفظ معماری ۱۹۱۳، هویت تاریخی را حفظ میکند.








